محل لوگو

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 8
  • بازدید دیروز : 8
  • بازدید کل : 15283
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

هتل پوئرتا اسپانیا


هتل پوِيرتا(Puerta Hotel) در منطقه‌ای شلوغ و پرهیاهو در شهر مادرید اسپانیا، با فاصله‌ی 1 کیلومتری از تالار موسیقی ملی، 2 کیلومتری از استادیوم سانتا برنابئو و 5/2 کیلومتری از برج تُرّه اسپانا که 19 تن از بهترین افراد و شرکت‌های معماری و طراحی از 13 کشور برای تکمیل این هتل آوانگارد گرد هم آمدند.

این فایل شامل تصاویری از بخشهای مختلف این هتل که هر طبقه از آن به سبکی از یک معمار طراحی شده است میباشد.

راهنمای طراحی فضای نشیمن، تماشای تلوزیون، سرویس بهداشتی و حمام با استاندارد طراحی


برای طراحی فضای نشیمن لازم است ابتدا واحدهای مبلمان به همراه ابعاد آن را شناخت و با انواع چیدمان مبلمان به صورت پایه آشنا شد. مواردی که در این فایل برای راهنمایی و کمک به علاقه مندان برای طراحی فضاها در نظر گرفته شده عبارتند از:

طراحی فضای نشیمن

واحدهای مبلمان

انواع چیدمان مبلمان به صورت ابتدایی

جانمایی مبلمان بر اساس محل ورودی 

طراحی فضای تماشای تلوزیون

استانداردهای طراحی

سرویس بهداشتی و حمام

الزامات قانونی

استانداردهای طراحی

کتاب دیتیل در معماری داخلی برای ساخت و ساز


کتاب دیتیل در معماری داخلی برای ساخت و ساز ( Interior Detailing Concept to Construction) در 307 صفحه از دیوید کنت بالاست به صورت Pdf و رایگان قابل دانلود می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کتاب تفکر طراحی نایجل کراس


کتاب تفکر طراحی (Design thinking) نوشته نایجل کراس با فرمت Pdf به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. این کتاب به زبان انگلیسی است

کتاب تفکر طراحی نایجل کراس
انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱

برچسب های مهم

ایجاد خلاقیت در دانشجویان رشته معماری


مقاله ای در باب ایجاد خلاقیت در دانشجویان رشته معماری که در واقع به بررسی سه مدل برای انتقال دانش از منظر دانشجویان پرداخته. مقاله ذکر شده در فصلنامه آموزشی مهندسی ایران چاپ گردیده است 

انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

برچسب های مهم

فونت فارسی


دانلود 493 فونت فارسی به صورن زیپ شده با پسوند ttf

انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۸

برچسب های مهم

10 مدل آبجکت آماده خودرو برای مکس


دانلود 10 مدل آبجکت خودرو های جدید آماده برای کار در فضای مکس 

آموزش طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی


دانلود رایگان فایل پی دی اف آموزش طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی در 19 صفحه 

خودآموز اسکیس و راندو


کتاب خودآموز اسکیس و راندو و آنچه یک معمار در مورد اسکیس و راندو باید بداند.این کتاب به صورت فایل پی دی اف و شامل 73 صفحه است .کتاب حاضر به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته و نوشته رابرت اس.اولیور و ترجمه سیروس برادران میباشد.این کتاب به نقد و تحلیل انواع اسکیس میپردازد

کف کاذب


دانلود رایگان پی دی اف کف کاذب و انواع آن...

هندبوک معماری


دانلود رایگان کتاب هندبوک معماری PDF

در این بخش برای دانشجویان رشته معماری، یک کتاب ارزشمند را برای دانلود آماده نموده ایم. کتاب پیش رو، هندبوک معماری است و از جمله فضاهایی که در این هندبوک بدان پرداخته شده است می توان به لیست زیر اشاره نمود:

فرودگاه ها

پارک های تجاری

سینماها

مراکز عمومی

آموزشی: مدارس

آموزشی: دانشگاه ها و کالج ها

آموزشی: کارگاه های هنر، طراحی و رسانه ای

ساختمان های مزرعه ای

ایستگاه های آتش نشانی

پانسیون های شبانه روزی و مهمانخانه ها

ساختمان های خدمات سلامتی – بهداشتی

درمانگاه ها، هتل ها

مسکن و ساختمان های مسکونی

ساختمان های مذهبی

رستوران ها

فروشگاه ها و خرده فروشی ها

تسهیلات ورزشی

تئاترها و مراکز هنری

ساختمان ها و تسهیلات حمل و نقل

باغ وحش ها و آکواریوم ها

در مجموع در این هندبوک به ساختمان های با کاربری های مختلف پرداخته شده است و شرایط و ملزومات، طرح تفضیلی و مطالعات معماری در رابطه با هر کدام ارائه شده است. 

 

معماری ارگانیک


مفهوم ارگانیک

لغت ارگانیک در لغت نامه ها به عناوین مختلف ترجمه شده است.ازجمله عالی،بدست آمده از سازوارهای زنده،وابسته به اندام،تن مایه و...اثر ارگانیک به اثری گفته میشود که مانند گیاه وموجودی زنده کاملا به صورتی پویا درجهات مختلفی رشد کرده باشدوهیچ عاملی به جزنیروهای حیاتی مانع رشدآن نشده باشد.

مبانی نظری معماری ارگانیک

چیزی به عنوان یک مبنای نظری یکدست برای مجموعه معماری ارگانیک وجود ندارد . معهذا سه اصل زیریک اصل کلی ساده را ارائه می دهد.

1: طبیعت به عنوان الگو : در نوعی گریز رمانتیک از شهرهای بزرگ و تمدن فنی ، ادعا این بود که طبیعت و قوانین آن تنها راهنما و آموزگار است .

2: فرد گرایی : در فلسفه ای که گرایشهای روشنگری را مورد شک قرار میدهد ،به کمک واسطه های روانشناختی ،خود مختاری فردی و شخصیت مستقل فردی ترغیب می شود .

3: ملی گرایی : همبستگی با کشور ، فرهنگ ، مذهب و سنتهای خود که در کنار بینش جهان وطنی جنبش فرد گرایی قرار گرفته است .

از این اصول سه صفت و خاصیت اساسی معماری ارگانیک بیرون کشیده می شود:

1- ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی : این به آن معنا است که ساختمانهای ارگانیک بر خلاف عقاید لوکوربوزیه همچون پروانه های سبکبالی نیستند که بر فراز مرغزاری در پرواز باشند , بلکه یک جزء کامل , محکم و فروتن از محیطی را تشکیل می دهند که از آن روئیده می شوند , و نیز به این معنا که از این پس نه تنها رنگ سفید که منطقی و خنثی است و چیزی بیش از برخی تجربه های حجمی را ارائه نمی دهد, بلکه حتی رنگهای اصلی که مکتب د استیل ارائه می کرد نیز دیگر استفاده نمی شوند . اما در عوض تمامی طیف گرم و رنگینی که با محیط هماهنگی دارد به کار برده می شود , این موضوع همچنین به معنای کاربرد کمتر مواد و مصالح مصنوعی مانند شیشه و آهن و استفاده بیشتر از مصالح طبیعی مانند سنگ , چوب , آجر , مصالح بنایی و بتن –در موارد لزوم –است , در حالتی که هر یک به صورت مرئی و نمایان به کار برده شوند تا بتوانند بر استقلال و فردیت خود تاکید کنند ؛ در نهایت یعنی یک بیان معماری که به طور متعصبانه , نه تحت تسلط هندسه قائم الزاویه , که بسیار فارغ تر و دارای وازگانی غنی تر باشد .

2- ساختمان به مثابه یک عنصر مشخص : هر فعالیت معماری , در برنامه ای که دارد , در شرایط اقتصادی حاکم بر آن , در شرایط مکانی و فردی اش و در رابطه با نیاز های روانشناختی صاحب و استفاده کننده اش , وضعیتی منحصر به فرد دارد و بنا براین در طراحی ساختمان تمامی جنبه ها باید در نظر گرفته شوند . به این ترتیب این پیش فرض خردگرایانه که نیازهای اساسی نوع بشر همه متساویند , نفی می شود . نکته حایز اهمیت اجزای احساسی اند که در موارد مختلف , تفاوت می کنند . موضوع استاندارد نیز که با پدید آمدن صنعت مطرح شده است به همان درجه مورد نفی قرار می گیرد . اما آنچه مورد اهمیت است رعایت جنبه های انسانی در استفاده از ماشین است , با توجه به این معنا که جنبه های انسانی متنوع و انفرادی هستند . معماری ارگانیک در شیفتگی به تکنولوزی ,همپا و همراه خرد گرایی نیست .

3- ساختمان به عنوان یک عنصر سنتی : هر خانه باید شخصیت ویزه خود را به دست آورد و نه تنها از طریق نقشه ساختمانی , محیط و شخصیت فردی که برای او ساخته شده است , بلکه در رابطه با کشوری که در آنجا بنا می شود و بر اساس سنتهایی که در آنها ریشه دارد . این موضوع بایستی که در انتخاب نوع مصالح , روش ساختمانی و بیان و زبان طراحی تجلی یابد .

- شکل ها یا فرم ها درچنین حالتی اغلب خطوط طراحی نامنظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند

معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لوئیس سالیوان شکل گرفت.اوج شکوفایی این نظریه را در نیمه اول قرن ۲۰ در نوشتار ها و طرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد.به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ، همه فرمهای طبیعی پویا ( دینامیک ) هستند نیروها و فشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند ، کشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند ، طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدفها دیده می شود . تصویری از یک شکل زنده است».

در اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمان هایش شکل می گرفت، دراروپاوامریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش وپیشرفت بود. اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت،ولی وی آن را به عنوان غایت وهدف تلقی نمی نمود. به اعتقاد رایت ، تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود.

او در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را با عبارت ذیل تعریف کرد:
۱-طبیعت:فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان نیز می باشد.
۲-ارگانیک:به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا میباشد.
۳- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان دررابطه باعملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.
۴- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها شاخه های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان باید
در اختیار انسان باشد ونه باالعکس .
۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.
۶- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
۷- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد وازداخل به خارج گسترش یاید.
۸-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.
۹-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده نهانی است که تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.
برخی از عناصر فرم و فضای معماری معرف طبیعت گرایی رایت :
۱٫ تبعیت فرم و فضای معماری ازویژگی های توپوگرافیکی زمین .
۲٫ استفاده از مصالح و مواد طبیعی به صورت ابتدایی و خام.
۳٫ رها شدن در طبیع

منبع الهام کارهاي رايت : هنر و صنايع ( هنر و پيشه ) - ساختمانهاي ژاپني - مکتب شيکاگو

نظريات رايت در مورد معماري ، در سال 1930 ، اصول برنامه ريزي برگرفته شده از کتاب رايت در معماري و دموکراسي :
1- کم کردن ديوارهاي داخلي و ايجاد يک محيطي براي جريان هوا ، نور و چشم انداز به طوري که در کل پيوسته نشان داده شود .
2- هماهنگ ساختن بنا با محيط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقي بهترين وسيله براي ايجاد همبستگي است )
3- پلان آزاد
4- نشان دادن پي ها به صورت سکوي آجري کوتاه براي قرار گرفتن خانه بر روي آن
5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جديد
6- دادن تناسبات منطقي و انساني به تمام درها و پنجره ها
7- قرار دادن تاسيسات حرارتي درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسيسات روشنايي و لوله کشيها در استخوان بندي ساختمان بطوري که جزئي از پيکره ساختمان باشد .
8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانيک معماري و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .
9- حذف تزئينات ( دوره هاي معماري ) حذف ظرايف کاريها

ماشين و صنعت به نظر رايت وسيله اي است که توسط آن مي توان ميان مصالح ساختماني و تصور نزديکي بيشتري ايجاد کرد .

اما در سال 1949 بود كه برنده ي جايزه اي از طرف مؤسسه معماران آمريكايي شد و در سال 1991 توسط مؤسسه معماران آمريكا « بزرگترين معمار آمريكايي تمام دوران ها » معرفي شد .

در بچگي وقت زيادي را صرف بازي با بولوكهاي آموزشي مهدكودك فردريك ويلهلم آگوست فربلي كرد كه مادرش به او داده بود (مشهور به بلوكهاي فرابل ) .

اين بلوكها شامل اشكال هندسي متنوعي بود كه مي توانست در تركيبات متنوعي روي هم گذاشته شوند تا تركيبات سه بعدي به وجود آورد . رايت در شرح زندگي اش در مورد تأثير اين بلوكها در طراحي اش سخن به ميان مي آورد . بسياري از ساختمان هايش به علت نظم و ترتيب هندسي شان مشخص اند .

در جواني در مزرعه ي خود در Wisconsin كار مي كرد و به همين دليل بعد ها خود را پسر بي گناه اما با هوش روستايي معرفي مي كند كه آموزشش در مزرعه او را حساس تر ، با هوش تر ، واقع بين و فرد عمل به بار آورد .

بين سال 1900 و 1910 طراحي هاي او خانه هاي Prairie در مرغزار بودند ، اين گونه آنها را نامگذاري كردند زيرا اين طراحي مكمل زمين هاي اطراف شيكاگو بودند . اين خانه ها را اولين مثالهاي open plan پلان باز مي دانند . در ضمن دستكاري فضاهاي دروني منازل و ساختمان هاي عمومي مثل معبد وحدت يكتاپرستان در oakpark مشخصه اي از روش او هستند . او اعتقاد داشت كه انسانيت بايد مركز همه ي طرحها باشد .

خانه کافمن. فرانک لوید رایت( مقايسه )

دو ویلای تا ثیر گذار در تاریخ معماری مدرن عبارتند از :

ویلا ساوای – کار: به قول چارلزجنکس لوکوربوزیه دست نیافتنی

ویلای کافمن( آبشار ) – کار فرانک لوید رایت

هر دوی این ویلاها متعلق به معماری مدرن هستند و اولی در فرانسه متولد شد و دومی در ایالات متحده

اولی در لایه های خود اندیشه های مغرورانه و مغرضانه ای را داشت و دومی اندیشه هایی کارکردی و متواضعانه و خالص. اولی خود را انتزاعی و جدا از طبیعت و دومی خود را جزئی از طبیعت می پنداشت .از نقطه نظر فرم در تاریخ معماری و ار تباط زمین و زمین مدار بودن آن می توان 3 دسته را برشمرد

-فرم روی

- فرم در بالای

- فرم بر آمده از زمین – form from ground

مسئله فرم روی زمین به معماری کلایسک باز میگردد و مسئله فرم بر بالای زمین را میتوان در موضوع مورد بحث امروز ما در ویلای ساوای آقای لوکوربوزیه را نقطه آغاز بر این رویه و نگرش دانست و حالت سوم فرم بر آمده از زمین ; پیتر آیزنمن را باید نقطه آغاز این نگاه دانست .

.داستانی که شاید کمتر در رابطه با خانه کافمن آقای رایت مطرح شده است بر می گرد به مقاله جنجالی فرانک لوید رایت در سال 1946 در مجله آرشیتکچرال فروم در مورد مشکلاتی که او با مهندسان سازه شرکت فولاد امریکا در باره محکوم کردن طرح سازه خانه آبشار وی داشت . نوشت " من این جعبه را دوست خواهم داشت این نامه را در زیر پایه ساختمان هنگامی که ساخته می شود بگذار تا پس از دو هزار سال هنگامی که مردم ببینند این خانه هنوز پا برجاست بیاموزند که این مهندسان چقدر کم خردند "

مهندس سازه زاروسلاو جوزف با ارسال یک نامه جسورانه به مقاله رایت این گونه پاسخ داد

" من شما را بعنوان یک مهندس برجسته تحسین می کنم هر چند که شما اشاره کردید این مهندسان بسیار کم خرد هستند ممکن است حق با شما باشد چرا که مهندسان در شیوه های طراحی خود به ندرت از قوانین جاودانی طبیعت استفاده میکنند ... بیشتر مهندسان فقط تیر و ستون را می شناسند و هر انحرافی از اصول مورد استفاده و چار چوبهای ذهنی بعنوان امری غیر طبیعی یا نوعی دیوانگی و یا خطر تلقی می شود " .

New Forms Architecture in the 1990s


دانلود رایگان کتاب معماری تحت عنوان فرم های جدید معماران در دهه ی 1990

Pdf رایگان کتاب فرانک لوید رایت


دانلود رایگان کتابی درباره ی معمار معروف فرانک لوید رایت و  اثار وبناهای اجرا شده ی او  به زبان انگلیسی .... 


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما